Dynamics 365 Business Central wave 1 2025
Planen for lanseringsbølge 1 i 2025 dekker alle nye funksjoner som planlegges levert til markedet fra april til september 2025. Business Central inneholder svært skalerbare, fleksible og innholdsrike funksjoner som gir selskaper mulighet til å styre sin økonomi, forsyningskjede, produksjon, prosjekter, service og mye mer.
Selskaper kan enkelt legge til funksjonalitet som er relevant for den spesifikke bransjen eller det spesifikke området, ved å velge apper fra de bransjeledende uavhengige programvareleverandørene og tilpasse appen for å passe deres forretningsbehov.
I denne utgivelsen tar Microsoft KI-innovasjon til neste nivå med innføringen av intelligente agenter. Disse agentene drevet av kunstig intelligens er utformet for effektiv integrering med Business Central, noe som gir uovertruffen effektivitet og automatisering til forretningsdriften. De nye KI-agentene kan forstå og utføre komplekse oppgaver i Business Central-miljøet. Enten det er å generere innsiktsfulle rapporter, automatisere rutineprosesser eller gi sanntidsassistanse, er disse agentene utstyrt for å forbedre produktiviteten på alle nivåer.
Microsoft Business Central på Youtube

Hvis du ikke er kjent med Business Central, kan du starte introduksjonsvideoene fra velkomstsiden som vises. Hvis du allerede arbeider i Business Central, kan du gå til biblioteker fra rollesentrene Forretningsleder og Regnskapsfører ved å velge flisen Produktvideoer.
Business Central på YouTube
Copilot og AI agenter

AI bølgen er over oss. Vi benytter mer og mer AI funksjonalitet både privat og i jobb, og nå kommer mer AI og Copilot i Business Central. I første rekke har vi benyttet generativ AI for å chatte og få hjelp. Fremover blir det sterkt fokus på AI-agenter, dvs. en agent som assisterer deg med daglig oppgaver hvor agenten jobber selvstendig.
AI agenten kan videre reagere på ulike hendelser eller input, kan resonnere på datakvalitet for deretter å håndtere feil.
Copilot i Business Central forbedrer allerede brukernes kreativitet og produktivitet ved å bruke kunstig intelligens i viktige programscenarioer og gi veiledning underveis.
Copilot i Business CentralESG / Bærekraftsrapportering

Bærekraftrapportering kom for fullt i Business Central i 2024 oppdateringene. Bærekraft jobber Microsoft mye med, og i denne releasen har det bla. kommet forbedringer på ordre flyt og oppsett av standard verdier for bærekraftskonti og utslippsfaktor. Dette kan nå gjøres på
- Varer
- Ressurser
- Maskiner
- Arbeidssenter
Copilot kommer også inn i bildet i ESG-/Bærekraftmodulen hvor du nå kan få hjelp til å be om bistand for å estimere virksomhetens klimagassutslipp (GHG-gasser). Samtidig er det utvidet med nye Power BI rapporter om bærekraft. Du kan se video om de nye rapportene her.
Les mer om bærekraftstyring hos Microsoft
Rapportering og finans

I denne versjonen er de funksjonelle nyhetene spesielt fokusert på rapportering både i Business Central og i samspill med Excel og PowerBI.
Det har vært mange nyheter innen rapportering, og for at du skal få bedre oversikt er det laget en Report Explorer-oversikt, som inkluderer en oversikt over Power BI-rapporter. Hvis du trenger hjelp med Power BI, ikke nøl med å kontakte oss for hjelp eller annen bistand.
På høsten ble modulen for håndtering av abonnementsfakturering innført. I denne versjonen utvides den med en ny Power BI-app som kan bidra til å gi en bedre oversikt over abonnementene dine.
De nye detaljerte rapportene og KPIene kan hjelpe deg med å få oversikt for å kunne ta datadrevne beslutninger. Eksempel på visning:
Se Microsoft video på YouTubeEndring i brukeropplevelse og applikasjon

Det er pågående utvidelser i forhold til brukeropplevelsen i Business Central, og det er svært variert hvor stor effekt ulike brukere tilskriver den enkelte nyhet.
Du kan spesielt legge merke til at du nå fremover kan åpne PDF-filer direkte som preview/forhåndsvisning. En liten ting, men noe som kan spare klikk hvis du vil se en forhåndsvisning av for eksempel en salgsfaktura du nettopp har laget i systemet. Frem til nå, når du har jobbet med PDF-dokumenter i Business Central, har du måttet lagre filen lokalt og deretter åpne den og se innholdet.
Tidligere har du vært litt låst i formatet, spesielt hvis du har en liten skjerm og vil at faktaboksen skal vises på høyre side av skjermen.
Nå er visningen optimalisert slik at faktaboksen ikke "stjeler" plass fra resten av skjermen hvis du har en smal visning. Det er best illustrert med skjermbildet nedenfor.
Se video
Shopify og Business Central
I hver utgivelse av Business Central forbedrer Microsoft integreringen med Shopify basert på verdifulle tilbakemeldinger. Denne integreringen gir deg mulighet til å administrere planlegging, innkjøp og produktkostnader på en effektiv måte samtidig som du får kontroll over lagernivåer på tvers av lokasjoner og varevarianter.
I tillegg forenkler integrering av appene prosessen med å definere priser og rabatter samt administrere og rapportere avgifter for å etterleve myndighetenes forskrifter. Enten du bruker Shopify eller Shopify Plus, som inkluderer bedrift-til-bedrift-funksjoner, kan denne integreringen bidra til å effektivisere driften og øke virksomhetens effektivitet.
For å forbedre effektiviteten og påliteligheten til netthandel har Microsoft utvidet mengden informasjon Shopify og Business Central kan utveksle i B2B-scenarioer. Shopify-koblingen importerer nå alle selskapslokasjoner, inkludert betalingsbetingelser og avgifts-ID-er, som den kan bruke til automatisk enhetstildeling.