Til hovedinnholdet

Gode systemer øker lønnsomheten

– Vi vet at riktige systemer vil gi oss et konkuransefortrinn, det er vår strategi, sier Øyvind Selboe i Reservedel AS, som er del av Semoco Group. Våre leveransesystemer er levert av Microsoft og integrert av Oseberg.

Semoco Group AS består av tre ulike firmaer, et som leverer reservedeler (Reservedel AS), et som leverer servicetjenester (SMC Service AS) og et som leverer maskiner til husholdning og storhusholdning (Gastrotech AS). Det betyr at dersom vaskemaskinen din er ødelagt kan firmaene i Semoco Group samlet levere både reservedelene, utføre servicen og eventuelt også selge deg en ny vaskemaskin.

- VI følger kunden på deres reise, men dette krever ulike prosesser i hvert av selskapene, forklarer Selboe.

 

Ulike systemer til ulike prosesser

Alle de ulike prosessene er bygget rundt Microsoft 365 med integrasjoner til flere Microsoft Dynamics tjenester. Microsoft Dynamics NAV, samt supportsystem som er viktig for logistikk. For serviceteknikerne som er ute og reparerer maskiner er det Dynamics 365 for Field Service som er systemet. De registrerer all nødvendig info på en app, som da synes i systemet til den som sitter på kontoret og planlegger, koordinerer og tar imot nye bestillinger.

Microsoft Dynamics NAV sørger for at det bestilles inn nye reservedeler til lageret i god tid før det går tomt.

 

Gode systemer er kjernen i forretningsmodellen

Hva betyr det for dere å ha gode systemer?

- I Reservedeler AS har vi til enhver tid rundt 20 000 deler på lager. Systemene hjelper oss med lagerstyring slik at vi har full kontroll på hva vi har på lager og når vi bør bestille nye deler. Vi kunne aldri hatt oversikt og styringen uten gode systemer. Det betyr alt, sier Selboe og fortsetter: - Vi tenker hver dag: «Er det noe vi kan gjøre smartere? Kan vi ha bedre systemer?».

 

 

Viktig å kunne bruke bedriftens data

- Mulighetene til å kunne bruke bedriftens data er enorme, så her er begrensningene hva vi klarer å tenke ut. Vi kommer til å bruke data vi har om oss selv, varene og kundene, sier Selboe.

Hvordan kan for eksempel kundedata brukes?

- Både i kundeoppfølging, kundetilfredshet og salg og markedsføring. Dersom du har fått service på vaskemaskinen to ganger det siste året, så trenger du antagelig snart en ny vaskemaskin. Da bør du motta en kampanje med tilbud på ny vaskemaskin. Ved å samle data

rundt kundenes handlinger kan vi forutse noen behov og vurderingen av disse dataene bruker vi i markedsføring, sier Selboe.

 

Systemer bygger tillit hos kundene

Semoco Group AS ønsker å knytte kundene tett til seg og være med dem på hele reisen. CRM-systemet og Microsoft Flow hjelper dem med dette.

-  Det er viktig for oss at kunde alltid får den informasjonen de trenger, og at vi følger dem tett. Det er viktig for å etablere et tillitsforhold, sier Selboe.

Når det legges inn en bestilling på en jobb, får kunden en bekreftelse på mail, men nødvendig informasjon, som at de må huske å være hjemme. I det tekniker setter seg i bilen, markerer han i en app at han er på vei til en jobb. Da går det ut en SMS til kunde om at tekniker er på vei, og hvilket tidspunkt han ankommer.

 

 

Fremtidens vinnere er de som har kontroll på data

Reservedel AS startet i 2008. Mye har endret seg på ti år.

- Innen IT har vi sett en hurtig utvikling, som sikkert bare vil akselerere mer i årene som kommer. I dag bygger du opp bedriften din rundt forretningssystemer. IT blir en del av jobben, nesten uansett hva du jobber med, sier Selboe.

Er det like viktig for små selskaper å ha gode systemer, som det er for de store?

- Det er viktigere for små bedrifter. Det er der vi kan høste konkurransefordeler mot de som er større, mer veletablerte, har lengre fartstid, et mer kjent merkenavn og så videre. De store klarer ikke på samme måte å gjøre raske snuoperasjoner, så det å ha gode og fleksible systemer kan være en mulighet for de mindre til å hevde seg, sier Selboe og legger til.

-  De som gjør det best er de som satser på IT. Den tendensen vil bare bli sterkere.

Hvorfor er det helt avgjørende?

-  Fordi det er mange som kan klarer å selge en vaskemaskin. Men de som vinner frem er de som kan selge vaskemaskiner med gode marginer, på grunn av gode prosesser og integrerte systemer, eksemplifiserer Selboe.

I forhold til å kunne rekruttere de beste hodene, er det også viktig med gode systemer.

-  Den generasjonen som entrer arbeidsmarkedet i dag de er vokst opp med skyløsninger som er intuitivt bygget opp, fleksible og integrerte. De forventer løsninger som ser moderne ut, er enkle å bruke og fungerer optimalt, sier Selboe.

 

Rett IT-partner er avgjørende

Ettersom IT er viktig, er det også viktig å finne riktig programvare og riktig IT partner.

- Jeg liker godt Microsoft sin portefølje fordi grensesnittene i programvaren ligner på programmer jeg bruker privat. Jeg ser en stor fordel ved å kunne ha alle systemer på samme plattform. Dessuten liker jeg det at du kjøper det du trenger, du starter med en bruker og så skaler du, sier Selboe.

Sistnevnte har gjort at Semoco Group har kunnet tilpasse systemene til sin vekst og utvikling.

- Her har vår IT Partner Oseberg også hatt samme innstilling. Vi ønsker ikke å investere en halv million i et system. Vi vil heller starte med en bruker, teste ut, og så skalere opp dersom vi ser det fungerer for oss. Denne fleksibiliteten har vært avgjørende for valg av leverandør og partner, sier Selboe.

Semoco Group startet å arbeide med Oseberg i 2014, og fra da har de jobbet kontinuerlig med å tilpasse systemer, gjøre ting så strømlinjeformet som mulig og få alt integrert.

- Vi hadde ikke systemer som dekket alle våre behov før vi fikk Oseberg på laget. Oseberg har kvalifiserte medarbeidere som virkelig har stått på sammen md oss for å få dette til å bli så bra som mulig, sier Selboe.

 

Osebergs og Microsoft har samarbeidet for å lykkes

Torgeir Lognvik har jobbet tett med Semoco Group siste året for å implementere Dynamics 365 sammen med kunde. Han legger ikke skjul på at det har vært en utfordrende og spennende kunde å jobbe med.

-  De har mange ulike behov, og de har høye mål for hvordan det hele skal fungere sammen, sier Lognvik og legger til.

-  De bruker alle de ulike funksjonalitetene i Dynamics 365, alt fra Field Service til kundeservice, salg og CRM, og nå snart Markedsføring.

Hva har vært viktig for å lykkes?

-  Du må lytte til kunden, og klare å sette deg inn i deres situasjon. I tillegg må du kjenne produktet godt, slik at du klarer å omsette kundes behov til standardfunksjonalitet så langt det lar seg gjøre, fordi det er enklest og billigst, sier Lognvik og fortsetter.

-  Det er også viktig å være tydelig med kunde rundt hva som kan la seg gjøre.

Oseberg har en ASfP (Advanced Support for Partners) avtale med Microsoft. I utfordrende kundecases blir derfor Microsoft direkte involvert.

-  I forhold til Semoco Group har vi og Microsoft strukket oss så langt det går i forhold til å få den optimale løsningen på plass, avslutter Lognvik.

Vil du også ha en IT Partner som går den ekstra milen for at du skal få optimale prosesser og systemer?

Ta kontakt med Oseberg